W dniach 17-21.09.2023 w Rzeszowie odbyła się już kolejna edycja festiwalu OFF Rzeszów, który od czterech lat jest organizowany przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej, a w którym występują artyści z całego kraju. Organizacja festiwal jak co roku, stała na niezwykle wysokim poziomie, dzięki czemu przez pełne pięć dni, mogliśmy doświadczyć twórczości topowych artystów niezależnych z całej Polski.
Pięć dni festiwalu, to pięć różnych grup artystycznych, którzy zostali zaproszeni przez Katarzynę Knychalską, pełniąca funkcję kuratorki festiwalu. Na deskach MDK-u oraz Teatru Maska mogliśmy podziwiać spektakle „VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA” Fundacji Performa, „Faktoria przyjemności” Fundacji Mikro Teatr, „Invisible” Grupy Coincidentia, „Very Funny” autorstwa Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik oraz „Coś z Nietzschego” Teatru Brama. Po każdym spektaklu odbywały się rozmowy z twórcami, którą prowadziła kuratorka festiwalu Katarzyna Knychalska.
Valeska Valeska Valeska Valeska
Pierwszego dnia wystąpiła Fundacja Performa ze spektaklem „VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA”. Dzieło to prezentowała czwórka tancerzy i tancerek przedstawiła instalacje performatywną w przestrzeni na styku kabaretu, cyrku, kinderbalu i wystawy w galerii sztuki nowoczesnej. Punktem wyjścia jest życiorys i twórczość Valeski Gert. Specjalizowała się ona w solowych miniaturach tanecznych o solidnej dawce ekscentryzmu, pełnych wyrazistej mimiki. Uważana jest za prekursorkę awangardowego performance’u, jednocześnie nigdy nie weszła do tanecznego mainstreamu.
Koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik
Asystent choreografki: Dominik Więcek
Kreacja i performans: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska
Scenariusz i dramaturgia: Patrycja Kowańska
Reżyseria światła, video: Wolfgang Macher
Muzyka: Doministry Dominik Strycharski
Kostiumy: Dominik Więcek
Kierowniczka produkcji: Alicja Berejowska (Perform for Change)
Produkcja: Fundacja Performa
Faktoria Przyjemności
Kolejnego dnia odbył się spektakl „Faktoria Przyjemności”, wystawiony przez Fundację Mikro Teatr. Celem występu było odpowiedzenie na pytania: Czym jest przyjemność? Jak to jest współtworzyć produkty w Fabryce Przyjemności? Spektakl Faktoria Przyjemności to opowieść o losach Polaków podczas przemian politycznych, o determinacji jednostki w dążeniu do celu, sile grupy, ale także dbaniu o swoje bezpieczeństwo i komfort w momencie zagrożenia. Przedstawienie to swego rodzaju połączenie teatru i interaktywnej wystawy muzealnej, zawierającej elementy teatru ruchu oraz ożywionej formy. Spektakl inspirowany jest wywiadami pochodzącymi ze zbiorów Archiwum Historii Mówionej Muzeum Warszawskiej Pragi, oddziału Muzeum Warszawy oraz audioteki PragaGada.pl Fundacji Animacja. W spektaklu wykorzystano fragment audio pochodzący z tych zbiorów.
Tekst: Agata Biziuk, Anna Domalewska, Rafał Derkacz
Reżyseria: Agata Biziuk
Scenografia i kostiumy: Agata Stanula
Muzyka: Maciej Cempura, Piotr Klimek
Obsada: Anna Domalewska, Dominika Majewska, Rafał Derkacz
Głos z offu: Karolina Burek
Działania edukacyjne: Karolina Vyšata
Invisible
W dniu 19.09 Grupa Coincidentia wystawiła spektakl „Invisible”. Laboratorium rzeczy niewidzialnych. Teatralny eksperyment, ukierunkowany na dowiedzenie nieudowodnionych dotychczas tez związanych z rzeczami, bytami, procesami, których nie da się dostrzec gołym (a czasem nawet uzbrojonym) okiem. Nicość zaprezentowana w materialnej formie, śpiewanie o tańcu, tańczenie o śpiewie, smakowanie zapachu, lalkowe dowody na istnienie światów równoległych i bytów absolutnych; empiryczne pomiary stężenia miłości, tłoczenie esencji procesów myślowych – to unikatowe, oryginalne działania sceniczne z wykorzystaniem środków wyrazu teatru ożywionej formy, które stanowią o niepowtarzalnym charakterze nowego spektaklu Grupy Coincidentia.
Koncepcja: Dagmara Sowa, Małgorzata Tarasewicz-Wosik, Paweł Chomczyk, Robert „Meg” Jurčo
Scenariusz i reżyseria: Paweł Chomczyk
Scenografia: Małgorzata Tarasewicz-Wosik
Ruch sceniczny: Karolina Garbacik
Reżyseria światła: Bogusław Kasperuk
Muzyka na żywo: Robert „Meg” Jurčo, Paweł Chomczyk
Występują: Dagmara Sowa, Robert „Meg” Jurčo, Paweł Chomczyk
Very Funny
Speklatkl „Very Funny” stowrzyła grupa Gruba i Głupia . Dynamikę duetu eksplorują przez pryzmat własnych ciał, a do emplois współczesnych artystek freelancerek przymierzają kondycję błazna. Czerpiąc z Szekspirowskiego imaginarium, zestawiają swoje wyraźnie odmienne sylwetki z bohaterami sztuk. Gruba-Kowańska ma warunki, aby performować rubasznego Falstaffa. Głupia-Knapik przywołuje błazny zwinne, wygimnastykowane w ruchu i słowie. Autorki podejrzliwie przyglądają się Szekspirowi i „tradycji artysty geniusza”. Opierają się zarówno na jego błyskotliwym tekście, jak i na własnych żartach czy przewrotnych choreografiach. Dryfując na „Statku głupców” Boscha, igrają z teatralnymi konwencjami, dekonstruując stereotypy dotyczące politycznego potencjału płci, ciała i nędznego losu freelancerek. Stawiają szereg niewygodnych pytań dotyczących (artystycznej) pracy, wyciągając zamiecione pod dywan smrodki. Robią to, czego nie powinny robić.
Reżyseria, choreografia, dramaturgia, performance: Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik)
Opracowanie muzyczne: Gruba i Głupia Video: Gruba i Głupia
Kostiumy: Gruba i Głupia
Światło, technika: Wolfgang Macher
Konsultacja muzyczna: Dawid Sulej Rudnicki
Zdjęcia, make-up: Magdalena Kasjaniuk
Coś z Nietzschego
„Coś z Nietzschego”, to autorski projekt Teatru Brama oraz zespołu Monogamik. Wieloletnia przyjaźń Teatru Brama oraz członków zespołu Monogamik zaowocowała wspólnym koncertem. Pomysłodawcą projektu był Daniel Jacewicz oraz Piotr Banach (założyciel zespołu HEY, wieloletni przyjaciel Teatru Brama). Koncert opiera się na muzyce granej na żywo, której towarzyszą wybrane i opracowane przez Kafi Figaj teksty Friedricha Nietzschego.
Monogamik: Piotr Banach (kompozycja, gitara), Katarzyna Figaj (wokal), Szymon Wójciński (klawisze), Tomasz Mazurkiewicz (gitara basowa), Jakub Gucik (wiolonczela), Grzegorz Wełna (sample)
Występują: Evanthi Athanasiadi, Jennifer Crissey, Karolina Pańczuk, Aleksandra Ślusarczyk, Patryk Bednarski, Daniel Jacewicz, Wojciech Rosiński
Światło: Konrad Bartoszewicz
Reżyseria światła: Wolfgang Macher
Choreografia, konsultacje reżyserskie: Dominika Knapik
Reżyseria: Daniel Jacewicz
Projekt był częścią programu Przestrzenie Sztuki organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca pod auspicjami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.