Magazyn Uczelniany ,,Discipulus”

Psychoterapia na odległość. Jak to działa?

Od dwóch lat cały świat walczy z przeciwnościami, które spowodowała pandemia koronawirusa. Stała się ona źródłem problemów o wielu wymiarach. Jednym z nich są dolegliwości związane ze zdrowiem psychicznym. W życiu wielu ludzi coraz częściej zaczął pojawiać się lęk. Ponadto każdego dnia media przepełnione są negatywnymi informacjami, które nie pomagają w wyciszaniu stanów lękowych. Trudny życia codziennego spowodowane pandemią i nie tylko skłoniły wiele osób do skorzystania z pomocy specjalistów od zdrowia psychicznego. Natomiast wymóg izolacji społecznej sprawił, że coraz bardziej popularna stała się psychoterapia na odległość.

Psychoterapia na odległość może przebiegać poprzez rozmowy telefoniczne bądź też różnorakie komunikatory. Jej formuła jest zbliżona do standardowej terapii. Sesje psychoterapeutyczne odbywają się na wcześniej ustalonych zasadach. Ten sposób przeprowadzania psychoterapii bardzo dobrze sprawdził się w czasach pandemii, kiedy kwarantanny lub zakażenia zmuszały do pozostania w domu. Ponadto osoby, które nie mają w swojej okolicy gabinetów psychoterapeutycznych, mogą skorzystać z pomocy psychologicznej właśnie dzięki sesjom zdalnym.

Przed rozpoczęciem procesu terapeutycznego na odległość konieczne jest przygotowanie odpowiednich warunków. Należy pamiętać, że sesje terapeutyczne powinny odbywać się regularnie, najlepiej w tym samym dniu tygodnia i o tej samej godzinie. Bardzo ważne jest, aby osoba korzystająca z terapii zdalnej miała w tym czasie miejsce, w którym może liczyć na intymność i swobodę rozmowy. Początkowo spotkania z terapeutą w takiej formie mogą być krępujące dla pacjenta. Zwolennicy spotkań twarzą w twarz będą sceptycznie podchodzić do tej formy terapii. W takim przypadku należy dać sobie czas. Po kilku sesjach może się okazać, że terapia przez telefon lub Internet spełnia oczekiwania.

Wbrew pozorom psychoterapia zdalna nie jest niczym nowym. Taki sposób przeprowadzania sesji jest znany terapeutom od dłuższego czasu. Dobrym przykładem są osoby przebywające na emigracji, które źle znoszą szok kulturowy. Dzięki psychoterapii online mogą skonsultować swoje dolegliwości z terapeutą, który mówi w ich rodzimym języku. Jest to szczególnie ważne, kiedy osoba nie posługuje się językiem obowiązującym w kraju, do którego wyemigrowała.

Mimo iż, badania na temat psychoterapii na odległość wykazują, że jest ona skuteczna, nie można pominąć faktu, że jakość kontaktu psychoterapeutycznego jest gorsza. Sesja zdalna jest większym wyzwaniem dla terapeuty, gdyż pozbawieni są oni informacji płynących z mimiki, mowy ciała, czy postawy pacjenta. Czasami może to powodować trudności w pełnym zrozumieniu tego, co pacjent pragnie przekazać. Dodatkowo kontakt z terapeutą jedynie przez telefon lub komunikator może nie zbudować tak bliskiej więzi, jakby to miało miejsce na sesjach stacjonarnych. Stąd też sesje zdalne nie są zalecane dla osób zmagających się z głębokimi zaburzeniami, uzależnieniami, czy też silną traumą. 

Efektywność psychoterapii na odległość jest powiązana z samym podejściem psychoterapeuty do tematu. Kluczowy jest także nurt, w jakim on pracuje. Tutaj konieczna jest chęć i przekonanie obu stron, zarówno pacjenta, jak i terapeuty. Osoby niezaznajomione z nowymi technologiami nie odnajdą się w tego rodzaju sesjach. Jednakże dla bardzo wielu osób kontakt online jest powszechny i naturalny, a czasami jeszcze bardziej skłaniający do otwarcia się przed drugim człowiekiem, niż w relacjach offline.

Podsumowując, psychoterapia na odległość może być skuteczna, jednak nie wyprze ona w pełni sesji stacjonarnych. Przed rozpoczęciem procesu terapeutycznego online warto zapytać o możliwość sesji wstępnej, aby sprawdzić, czy taka forma pomocy jest dla nas satysfakcjonująca.

Autorka: Monika Niedźwiedzka

Archiwum

Co tak naprawdę jest głównym powodem sytuacji, w których jedno z partnerów zataja jakąś informację przed drugim? 

Stres jest jednym z bodźców najmocniej wpływających na nasze zachowanie. Kiedy jesteśmy pod wpływem jego oddziaływania, nasze pierwotne instynkty dążą do pozbycia się stresora bądź stresorów. Każdy z nas reaguje odmiennie, ale czy zawsze te sposoby są dobre?